onsdag 11 april 2012

Nostalgi Del.1.

En go vän till mig påbörjade en nostalgitripp tillbaka till sin ungdom på 70-talet, men främst 80-talet med ett gäng bilder på saker som har skapat intryck hos henne.
Jag är äldre än henne vilket innebär att jag upplevde hela min grundskoleperiod under 70-talet.
Detta årtionde innefattar också utöver skolan puberteten med allt vad denna innebär, första kärleken, sexdebuten, och första fyllan.... Men vi börjar med skolan.


Jag började grundskolan redan vid 6 års-ålder eftersom jag är född så sent på året, detta var 1969.
På hösten detta år drabbades västkusten av en hemsk storm som var etter värre än Gudrun som for fram för några år sedan. (Det blåste 35 - 40 s/m i byarna.)
På den tiden stod stadsdelen Hjällbo klar för inflyttning och vår familj var bland dom första som flyttade in på Bergårdsgärdet.
I samma område låg min skola bredvid en parklek med en jättelång rutschbana.

Skolan var inhyst i kortändan på ett antal hyreshus och kallades kort och gott för Berggårdgärdesskolan.

Mamma följde mig en bit på vägen och vek sedan av mot den lokala matvaruaffären som hette SPISA på den tiden.
Det blåste nåt så förskräckligt och man mer eller mindre låg vågrätt mot vinden för att kunna ta sig fram.
Vi barn fick krypa på alla fyra för att inte vinden skulle ta tag i oss.
Rätt vad det är ser vi taket på SPISA komma flygande och jag ser min mamma stå i dess väg.
Jag blundade hårt och var livrädd att taket skulle hamna på henne, lyckligtvis landade det några meter framför henne.
Väl framme i skolan konstaterade fröken att det är storm ute och därför ställer dom in alla lektionerna och det var bara för oss barn att krypa hem igen.....Öhhh duhh?!?!
En smärtsam lek.


Vi bodde inte i Hjällbo speciellt länge, när årskurs 2 började bodde vi redan i ett annat nybyggt område.
Denna gång flyttade vi till Bergsjön, till Galiliesgata.
Det kändes som att bo på en byggarbetsplats eftersom alla husen ännu inte var helt klara såsom höghuset som stod där med sina ställningar och bara var halvbyggt.

2:a klass påbörjades i källaren i en tillfällig skola på Tyko Brahegata, efter halva terminen flyttade klassen till Keplersgata 31, ytterligare en tillfällig lösning tills den permanenta lösningen kom i slutet på terminen.
Då flyttade skolan till Siriusskolan på Siriusgatan som än idag är verksam.
(Kuriosa; Keplersgata 31 blev en lägenhet som jag sedermera flyttade in i vid vuxen ålder 1983.)


Mina föräldrar var något av vagabonder när jag var barn och vi flyttade ofta.
Vid vuxna år förstod man varför men då var det bara jobbigt och traumatiskt för man hann aldrig rota sig riktigt.
Jävla tattare-fasoner, det var bara cirkusvagnen som saknades!!

Jag hann inte börja i 3:an förren det var dags att flytta igen, denna gång var det nybyggda Hammarkullen som siktet var inställt på.
I denna stadsdel gick jag i tre olika skolor innan vi flyttade igen, i halva 5:an.

Kasta ess
Cirkeln slöts 1973 då flyttade mor och far tillbaka till Kortedala där vi bodde när jag var riktigt liten.
Där bodde vi resten utav skolgången men byta skola fick jag göra två gånger till, totalt gick jag i 9 olika skolor.

Trots vårt ständiga flyttande var jag ingen bråkig elev eller på annat sätt annorlunda.
Jag gillade skolan och hade lätt att skaffa kompisar även om vissa bara blev tillfälliga bekantskaper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar