torsdag 26 april 2012

Pudelfrilla, axelvaddar och neonfärger.

Jag snackar naturligtvis om 80-talet, detta decennium av kitsch och tacky taste.
Vixen
Många klagar på att musiken var kass men det tycker faktiskt inte jag! Tänker på att band såsom Europe, The Bangles, A-Ha, Adam & The Ants kom till under detta årtionde, plus många fler som jag inte kommer ihåg just nu.
80-talet var även dom stora galornas tid, tänker närmast på Live Aid.

Modet är en historia för sig, får magknip vid blotta tanken.
Låt mig friska upp era minnen......
Axelvaddar, benvärmare, ballongjeans, lager-på-lager, satängbyxor, schafs av krinklat tyg som knyts som bollar i ändarna, moonboots, färgglada pumps, Henri Lloyds seglarjackor och Docksides......

Dofter var Chloé och YSL Opium och schampoo-serien var Jane Helen.
Annat som doftade bedrövligt var tvättmedlet Botanique som stank äpple, det var ett grönt paket.
Frisyrerna dessa vidunderliga skapelser var ju på gränsen till groteskt.
Joakim Larsson aka Joey Tempest
Vem kan glömma hockeyfrillan och pudelfrillan??

Jane Fonda
80- talet var också kantat av trender som kom och gick såsom bland annat Jane Fonda-gympingen.

Atari spelkonsol kom i början av 80 talet och dom första "bergsprängarna" kom, själv hade jag och dåvarande kärlek en med TV i dessutom, den vägde fläsk!
Arkadspelen Space Invaders, Pacman och Pong spelades konstant.

1979 flyttade jag och kärleken upp till Västerås, vi bodde där i drygt 2½ år under tiden som han utbildade sig på Zimmermanska till flygtekniker.
Själv skaffade jag mig ett jobb på Park Hotell som köksjänta, samt ett extraknäck på Mälardalens städ.
Det var en ljuvlig tid och det är med ett stort leende som jag tänker tillbaka på denna tid, även om den stundtals kunde vara jäkligt stormig, två tonåringar med temperament under samma tak......
1982 flyttade vi tillbaka till Göteborg och det var också året vi bestämde oss att gå åt varsitt håll.

Jag flyttade till egen lägenhet på Kvadrantgatan i Göteborg, där bodde jag ett kort tag tills jag träffade en ny som jag sedan flyttade ihop med.
80-talet var en märklig tid i egentligen, det var tvära kast och en jäkla massa festande, lite för mycket av det sistnämnda faktiskt.
Åtråvärd biljett till Live Aid
Jag fyllde ju både 20 och 25 detta årtionde och jag minns dessa två stora dagar som om det vore igår.

Jag minns också alla stora musikgalor, speciellt dom på Ullevi.
The Rolling Stones 1982 (förband: J Geils band och Kim Larsen)
David Bowie 1983 (förband: Man at work)
Bob Dylan & Santana 1984 (förbandet var Santana)
Bruce Springsteen 1985 (Har för mig att Roxette var förband??)


I början på 80-talet var jag på en stor musikfestival som anordnades i Angered på Storås ängar.
Detta evenemang kallades för Musik till gryningen.
Artister såsom Peter Green som skrev låten Albatross var där (fd. bandmedlem i  Fleetwood Mac)
Jerry Williams och Nationalteatern var där, men dessvärre var det alldeles för mycket flumflum på den tiden så minnet är inte vad det borde ha varit......
Förutom dessa stora arrangemang sprang jag på intima klubbar med en musikdåre till karl.
Artister såsom Johnny Winter, John Mayall, The Hollies, BB King, JJ Cale och Eric Clapton har man sett och lyssnat på tillsammans med denne man.

1983 öppnade en illegal klubb i Gamla Lyckholms bryggeri som hette Old Brewery Club aka Machine.
Det var en skitfräck lokal som man skulle vilja ha idag utav helt annat syfte, en känd fotokonstnär har varit där och plåtat och det är som tiden har stått stilla därinne. 
Man satt inne i dom stora ölfaten som var stora som Friggebodar, där stod det soffor och bord....Det var liksom industri-feeling på det hela.

Letar bilder som en idiot....men tyvärr kan man inte få allt man önskar sig.
Under denna period kom även ett gäng filmer som har satt sina spår.
För att inte tala om TV-serierna., säger bara Miami Vice :-)

Nu får bilderna tala sitt tydliga språk.

Poltergeist 1982, 1986, 1988
 

The Shining 1980


Dirty Dancing 1987

1 kommentar:

  1. Kul, kommer ihåg musik till gryningen och peter green. gillade skarpt en del av musiken från in the skies. och förstås gamla fleetwood mac bluesen. tror dock inte jag hängde med ända till gryningen. robert k

    SvaraRadera