torsdag 28 november 2013

Ett rum för stillhet och ro

Det är inte helt lätt att beskriva min smak när det gäller sovrummet.
Samtidigt som jag vill ha mörkt och murrigt vill jag ha det ljust och fräscht.
Med andra ord så vet jag inte själv vad jag vill ha, jag är förvirrad.
Dock har jag kommit fram till att jag gillar Jugend- Art Nouveau
Art Nouveau är den europeiska benämningen på Jugend

Nedan beskrivs typiska stildrag i Jugend

  • Organiska slingrande växtformer och naturavbildningar som frukter, fröhus, tallstammar etc. på dekor på möbler, keramik och som ornament på byggnader
  • Långsmala, finlemmade kvinnogestalter, tex uppbärande lampor
  • Matsalsmöblemang i ek, stolar med hög rygg ofta med en ros, ett äpple eller annan frukt i relief på stolar och skåp. Stolsbenen avslutas med lökformade ansvällningar
  • Kraftiga, typiska möbelbeslag
  • Taklampor i hamrat järn eller koppar och bordslampor med släta kupor i starka färger
  • Jugendfönstren med smårutor i ovandelen
  • Detaljer i alabastersten
  • Asymmetrier
  • Växtdekor på fasaderna
  • Rundade burspråk

Maken har också fastnat för denna stilen och det torde därför inte vara helt omöjligt att fixa ett sovrum influerat i denna stil.

Jag vill inte ha helmörka väggar, men gärna en fondvägg som är mörk och rik på mönster.
Färgerna på textiler får gärna vara blodrött, plommonlila, guld och i siden, sammet.....
Tunga gardiner i fönsterna, kuddar i härliga färger och vackra lampor.
Tapet

Svårt att beskriva så därför får bilderna tala sitt tydliga språk och på så vis får ni lite hum om vad jag vill ha.

I Paris är centrala delen av Metro tunnelbanesystem uppbyggt i Jugendstil.
Henri de Toulouse-Lautrec är en av dom kända Jugend-målarna som gemene man känner till.
I arkitektur är den spanska arkitekten Antoni Gaudi, mest känd för byggnader såsom Casa Milà och Sagrada Familia.
Carlo Bugatti var en möbelformgivare i Jugendstil (och lite värdelöst vetande - Han är pappa till den italienske bilkonstruktören Ettore Bugatti)

Så ni ser ju själva, det är inte helt lätt att beskriva mitt drömsovrum.
Men jag är på god väg!

En av Paris vackra tunnelbana-nedgångar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar