torsdag 26 september 2013

Opersonliga ytor

Jag har rannsakat mig själv och kommit fram till att jag inte alls vill ha ett minimalistiskt hem, ett hem med en massa tomma och opersonliga ytor.
Ett hem som liknar ett mausoleum, med blanka skåp och lådor och intetsägande pynt hämtat från en katalog.

Nej jag vill ha ett hem med liv där det syns att någon lever, där varje sak berättar en historia.
Det behöver inte nödvändigtvis vara antika saker utan man kan blanda glatt mellan gammal och nytt.
Inredningsbegreppet "Shabby Chic" är mer min smak så länge det inte blir för mycket rysch-pysch och Dolly Parton, lite vintage-romantik är helt ok.


Jag och maken är på jakt efter en större lägenhet och det har visat sig vara ett helvete om man vill bo kvar i staden man är född och uppvuxen i, där man känner sig trygg.
Förutom den hemska bostadsbristen som råder så är nästan allt nyproducerat, och får man tag i en äldre lägenhet så är dom totalrenoverade på ett sätt som inte alls attraherar mig.

Jag gillar inte nutidens köksskåp och lådor, jag lutar mer åt det rustika hållet, eller retro.
Lyckligtvis finns det nya skåp med rustik/retro finish och dessutom finns det Återbruket där man kan köpa gammalt och återvunnet.
Det enda som jag inte gillar med dåtidens kök var att det var dåligt med avställningsytor/arbetsytor, speciellt -50 och -70 talets kök.

Men i denna epoks kök fanns något som jag saknar oerhört mycket, en lång låda som man kunde dra ut och vips var det ett bakbord, en genialisk lösning i ett trångt kök!
Tycker det är underligt att nutidens kökstillverkare inte har anammat denna detalj o tanke på att bakning har blivit modernt igen.

Äntligen kan jag få ett mål och syfte med att gå på loppisar, leta efter unika saker som kan pryda vårt framtida hem.
Köpa gamla möbler och renovera upp dom på ett sätt som vi gillar.
Mina första inköp blir en slipmaskin som kallas musen, för här skall slipas bordsskivor och stolar!

Har en önskan om en stor härlig länsfåtölj omklädd med Josef Frank tyg, det skulle innebära stor lycka.

Nuförtiden finns det snygga lyktor, kuddar, tapeter, porslin och massor av inredningsdetaljer som är nytillverkat fast med gammal finish.
Balders Hage är en butik som jag älskar, speciellt den i Alingsås.
Där kan man alltid hitta något som tilltalar mitt hjärta.
För att inte tala om alla butiker i Haga (Göteborg) och i Gamla Stan (Stockholm)

Nu skall jag kolla över mitt arvegods, samt skriva en lista på allt jag behöver komplettera.

Tjillivippen på er folks!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar